zp-chmielnik.sdj.edu.pl
-
Szkoła dobrej jakości
Available courses
Odkrywanie w sobie wdzięczności i radości z zabawy tekstem i słowem na podstawie wiersza Joanny Kulmowej pt. Stokroć po stokroć.
Odkrywanie w sobie wdzięczności i radości z zabawy tekstem i słowem na podstawie wiersza Joanny Kulmowej pt. Stokroć po stokroć.
➡️ Ten kurs jest Ci niezbędny.
➡️ Poznasz w nim:
👉 odmianę czasowników, ich formy i aspekty oraz funkcje w zdaniu.
Omówienie różnych zwyczajów i tradycji związanych z świętami Bożego Narodzenia
Omówienie różnych zwyczajów i tradycji związanych z świętami Bożego Narodzenia.
Interpunkcja to zbiór znaków przestankowych oraz zasad używania ich w piśmie.
🤚 W języku polskim mamy 10 znaków przestankowych.
↪️Tak jak znaki drogowe regulują ruch i poprawne zachowania na jezdni, tak znaki interpunkcyjne (przestankowe) pomagają poruszać się po zdaniach. Ułatwiają ich zapisywanie i odczytywanie. Dzięki nim wiadomo, w którym miejscu wziąć oddech w czasie czytania, zmienić intonację lub zrobić dłuższą pauzę.
¯ \ _ (ツ) _ / ¯
👌Interpunkcja to zbiór znaków przestankowych oraz zasad używania ich w piśmie.
🤚 W języku polskim mamy 10 znaków przestankowych.
↪️Tak jak znaki drogowe regulują ruch i poprawne zachowania na jezdni, tak znaki interpunkcyjne (przestankowe) pomagają poruszać się po zdaniach. Ułatwiają ich zapisywanie i odczytywanie. Dzięki nim wiadomo, w którym miejscu wziąć oddech w czasie czytania, zmienić intonację lub zrobić dłuższą pauzę.
¯ \ _ (ツ) _ / ¯
➡️Dowiesz się, co kryją w sobie polskie powiedzonka o zwierzętach.
➡️Odkryjesz własne talenty twórcze.
➡️Odkryjesz ciekawostki o ptakach przy rozmowach o mądrości i głupocie, na podstawie wiersza Jana Brzechwy pt. Ptasi mózg.
- Teacher: Eugenia Brylant
- Poznasz wiersz Juliusza Słowackiego, wielkiego poety romantycznego, dedykowany dziecku.
- Nauczysz się rozmawiać w języku polskim o poezji.
- Utrwalisz umiejętność tworzenia zdrobnień i zgrubień.
- Przekonasz się, czy chciałabyś/ chciałbyś pisać poezję.
Poznasz wiersz Juliusza Słowackiego, wielkiego poety romantycznego, dedykowany dziecku. 😏
Nauczysz się rozmawiać w języku polskim o poezji. 🙂
Utrwalisz umiejętność tworzenia zdrobnień i zgrubień.😎
Przekonasz się, czy chciałabyś/ chciałbyś pisać poezję.✅
Interpunkcja to zbiór znaków przestankowych oraz zasad używania ich w piśmie.
W języku polskim mamy 10 znaków przestankowych. Tak jak znaki drogowe regulują ruch i poprawne zachowania na jezdni, tak znaki interpunkcyjne (przestankowe) pomagają „poruszać się” po zdaniach. Ułatwiają ich zapisywanie i odczytywanie. Dzięki nim wiadomo, w którym miejscu wziąć oddech w czasie czytania, zmienić intonację lub zrobić dłuższą pauzę.
Co by było, gdybyś wzywał/wzywała pomocy, a wszyscy byliby obojętni?😏
Jak byś się czuł/czuła, gdyby na twoją krzywdę, na niesprawiedliwość lub nieszczęście nikt nie reagował? 😏
Czy środki masowego przekazu miałyby sens bez współczucia? 😏
Czy możliwa byłaby komunikacja za pośrednictwem mediów społecznościowych, gdyby nie współczucie, a więc stan, w którym człowiek solidaryzuje się z drugim
- Poznasz przyrode polska 🌺
- Nauczysz sie tworzenia zdan w jezyku polskim 🇵🇱
- Poznasz tworczosc ciekawej pisarki dla dzieci 👩👧👦
Spotkania infomacyjno-tematyczne
Przybliżenie sylwetek wybitnych i mało znanych postaci polskiego pochodzenia związanych z Podolem.
Polega na zdobyciu wiedzy metodycznej i rozwijaniu praktycznych umiejętności niezbędnych w nauczania języka polskiego.
Osoba po kursie rozumie
znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych
wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy,
szkoły, czasu wolnego itd. Potraf radzić sobie w większości sytuacji
komunikacyjnych, które mogą się zdarzyć w czasie podróży po regionie, gdzie
mówi się danym językiem. Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne lub
pisemne na tematy, które są jej znane bądź ją interesują. Potrafi opisywać
doświadczenia, zdarzenia, nadzieje, marzenia, krótko uzasadniając bądź
wyjaśniając swoje opinie i plany.
Ten poziom jest wymagany na polskich uczelniach wyższych. Po egzaminie na tym
poziomie student dostanie Certyfikat z języka polskiego jako
obcego.
Osoba po kursie rozumie
wypowiedzi i często używane wyrażenia w zakresie tematów związanych z życiem
codziennym (są to np. bardzo podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i
jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy). Potraf się porozumiewać w rutynowych,
prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany
zdań na tematy znane i typowe. Potraf w prosty sposób opisywać swoje
pochodzenie i otoczenie, w którym żyje, a także poruszać sprawy związane z
najważniejszymi potrzebami życia codziennego.
Osoba po kursie
rozumie i potrafi stosować potoczne wyrażenia i bardzo proste wypowiedzi
dotyczące konkretnych potrzeb życia codziennego. Potrafi formułować pytania z
zakresu życia prywatnego, dotyczące np. miejsca, w którym mieszka, ludzi,
których zna, i rzeczy, które posiada, oraz odpowiadać na tego typu pytania.
Potrafi przedstawiać siebie i innych. Potrafi prowadzić prostą rozmowę, pod
warunkiem że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy.
W tym kursie znajdiesz nafbardziej pożyteczne informacje o Noblistach.
Henryk Sienkiewicz
Wisława Szymborska
Władysław Reymont
Czesław Miłosz
Maria Curie-Skłodowska
Lech Wałęsa
Olga Tokarczuk
"Polska przez wieki" to kurs literatury polskiej w układzie chronologicznym.
Dzieje kultury zostały w nim pokazane w aspekcie aksjologii i myśli estetycznej, z uwzględnieniem roli i miejsca człowieka, jego aktywności oraz percepcji i przetwarzania dziedzictwa kulturowego.
Kurs jest wsparciem dla młodzieży przygotowującej do Olimpiady Języka Polskiego, ale też ciekawym kompendium dla wszystkich wielbicieli tradycji polskiej i europejskiej.
Zapraszam do owocnej lektury i zaangażowanego uczenia się.
Zapraszam Was do odbycia wirtualnej wycieczki po czterech wybranych miastach polskich.
Zasoby wiedzy z zakresu tworzenia i modyfikowania kursu na platformie MOODLE.
Tutaj opisuję kurs
Celem kursu jest wyposażenie nauczycieli w kompetencje organizacji zajęć języka polskiego i w języku polskim z wykorzystaniem platformy edukacyjnej MOODLE.
Kurs składa się z III modułów:
Moduł I. Czym jest jakość w edukacji polonijnej?
Moduł II. Zakładanie kursu na platformie MOOODLE.
Moduł III. Planowanie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem różnych funkcjonalności platformy MOODLE.
SILVA RERUM
TEKSTY KULTURY
W DYDAKTYCE JĘZYKA POLSKIEGO
JAKO OBCEGO/DRUGIEGO/ODZIEDZICZONEGO
Prezentowany zbiór materiałów dydaktycznych zawiera gotowe scenariusze zajęć z języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego dla uczniów II, III etapu edukacji, studentów oraz osób dorosłych. Zostały one opracowane z myślą o rozwoju kompetencji językowych komunikacyjnych (sprawności rozumienia tekstów, mówienia oraz pisania), kompetencji leksykalnej, poprawności gramatycznej, kompetencji kulturowych z zakresu wiedzy o Polsce, polskich tekstach kultury, a także kompetencji z zakresu języka edukacji szkolnej, umiejętności analizy tekstów kultury, interpretacji tekstów literackich z elementami językoznawstwa oraz kluczowych w edukacji XXI wieku kompetencji społecznych i obywatelskich. Materiały mogą być wykorzystywane w edukacji polonijnej za granicą, a także w pracy z uczniem z doświadczeniem migracji w Polsce.
Przedstawiony materiał został opracowany z myślą o zajęciach prowadzonych w trybie zdalnym, w czasie rzeczywistym albo asynchronicznie. Z powodzeniem może być wykorzystany podczas zajęć stacjonarnych po wprowadzeniu drobnych modyfikacji. Autorzy kursów i nauczyciele znajdą w nich wskazówki, które ułatwią zamieszczenie tych materiałów na platformie e-learningowej typu Moodle.
W tym kursie uczeń:
- poznaje historię Wielkiej Emigracji
- poznaje postać Fryderyka Chopina oraz jego relacje z Norwidem
- poznają historię powstania styczniowego
- poznaje historię zamachu na generała Fiodora Berga
- poznaje polską sztukę – malarstwo
- rozwija sprawność czytania ze zrozumieniem tekstów o charakterze historycznym
- rozwija zasób leksykalny z zakresu historii
- rozwija poprawność językową
- rozwija logiczne myślenie: przyczyna → skutek
W tym kursie uczeń:
- poznaje historię sprowadzenia Krzyżaków do Polski
- poznaje historię zmian dynastii w Polsce
- poznaje historię stosunków polsko-krzyżackich za panowania Władysława Jagiełły
- rozwija sprawność czytania ze zrozumieniem tekstów o charakterze historycznym
- rozwija zasób leksykalny z zakresu historii
- rozwija poprawność językową
- rozwija logiczne myślenie: przyczyna → skutek
I. Poziom: B1/B2
II. Etap edukacji: II, III
III. Forma: zajęcia zdalne (w czasie rzeczywistym albo asynchroniczne)
IV. Cele dydaktyczne:
Uczeń
- poznaje twórczość Tadeusza Różewicza
- poznaje kontekst historyczny PRL-u oraz „Solidarności”
- rozumie wybrane frazeologizmy wyrażające postawy egoistyczne i altruistyczne
- używa form trybu rozkazującego
- pisze list
- rozwija kompetencje społeczne, obywatelskie
IV. Materiały autentyczne, teksty źródłowe, teksty kultury:
- wiersz pt. List do ludożerców Tadeusza Różewicza:
- piosenka Jacka Kaczmarskiego pt. Mury:
V. Strategie dydaktyczne:
- dyskusja, ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienia tekstów, ćwiczenia leksykalne (dopasowywanie, tworzenie synonimów i antonimów), ćwiczenia gramatyczne (transformacje gramatyczne); ćwiczenia w mówieniu (dyskusja), ćwiczenia w pisaniu (list)
- praca indywidualna, praca w zespole klasowym
VI. Wykorzystane aplikacje:
Wordwall, Learning Apps
VII. Źródło grafik:
pixabay.com
I. Poziom: B1/B2
II. Etap edukacji: II
III. Forma zajęć: zdalne w czasie rzeczywistym albo asynchronicznym
IV. Cele dydaktyczne:Uczeń
- poznaje historię polskiego komiksu,
- rozumie komiks pt. „Kajko i kokosz. Szkoła latania.”, potrafi przedstawić elementy świata przedstawionego, uporządkować chronologicznie wydarzenia,
- tworzy własny komiks,
- rozwija kompetencję leksykalną na poziomie B1/B2 w zakresie historii polskiego komiksu,
- rozwija słownictwo pozwalające opisywać realia życia w średniowiecznej osadzie,
- rozpoznaje synonimy i antonimy, potrafi podać przykłady,
- tworzy definicje słów,
- wypowiada się na temat swoich ulubionych komiksów, książek.
V. Materiały autentyczne, teksty źródłowe, teksty kultury:
komiks „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”.
VI. Strategie dydaktyczne:
- dyskusja, ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienie tekstów oraz sprawność mediacji (streszczenie), ćwiczenia leksykalne (dopasowywanie, definiowanie), ćwiczenia gramatyczne (kategoryzacja); ćwiczenia w mówieniu (dialog, definiowanie), ćwiczenia w pisaniu (streszczenie);
- praca indywidualna, praca w grupach, praca w zespole klasowym.
VII. Wykorzystane aplikacje:
Wordwall, Learning Apps
W tej lekcji
- poznasz symbole Warszawy oraz biografię i twórczość Krystyny Krahelskiej,
- będziesz potrafił rozmawiać o najważniejszych etapach życia i posługiwać się datami,
- poznasz kontekst historyczny Powstania Warszawskiego oraz Polski Walczącej,
- poznasz wybrane polskie skrótowce, rozróżnić między skrótami i skrótowcami,
- poznasz zasady interpunkcji dotyczące skrótów i skrótowców,
- weźmiesz udział w dyskusji na temat sposobów realizowania ideałów przez młodych ludzi w dzisiejszych czasach.
I. Poziom: B1/B2
II. Etap edukacji: II, III
III. Forma: zajęcia zdalne (w czasie rzeczywistym albo asynchroniczne)
IV. Cele dydaktyczne:
Uczeń
- zna legendę o smoku wawelskim oraz jej współczesną ekranizację,
- potrafi porównywać teksty kultury, wskazać podobieństwa i różnice,
- potrafi przeprowadzić wywiad,
- wypowiada się na temat roli mediów we współczesnym świecie.
V. Materiały autentyczne, teksty źródłowe, teksty kultury:
- Film pt. „Smok” z cyklu „Legendy Polskie”, reżyseria: Tomasz Bagiński, producent: Allegro:
- Legenda o smoku wawelskim (Źródło: http://www.zwiedzanie-krakow.com)
VI. Strategie dydaktyczne:
dyskusja, ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienie tekstów oraz sprawność mediacji (analiza porównawcza tekstów), ćwiczenia leksykalne (rozsypanka literowa, dopasowywanie, porządkowanie), ćwiczenia gramatyczne (transformacje gramatyczne); ćwiczenia w mówieniu (dialog, wywiad), ćwiczenia w pisaniu (esej) praca indywidualna, praca w grupach, praca w zespole klasowym
VII. Wykorzystane aplikacje:
Wordwall, Learning Apps
Skip ogłoszenia dotyczące strony
Ogłoszenia dotyczące strony
There are no discussion topics yet in this forum